• Hoppa till huvudinnehåll
  • Skip to header right navigation
  • Skip to after header navigation
  • Skip to site footer

Välkommen till Storumans kommun

Aktuell information från hela vår kommun.

  • HEM
  • KONTAKTA OSS
  • STORUMANS KOMMUN
  • BESÖKARE
    • VISIT HEMAVAN TÄRNABY
    • STORUMANLAPLAND.SE
  • FLYTTA HIT
    • Flytta hit
    • Bostäder
    • Lediga jobb
    • Skola och utbildning
    • Kultur & fritid
  • NÄRINGSLIV
    • Näringsliv
    • Starta företag
    • Driva och utveckla
    • Företagsstöd
    • Nätverka
Du är här: Hem / Flytta till Storumans kommun / Skola och utbildning / Grietje – tyskalärare på Luspengymnasiet

Grietje – tyskalärare på Luspengymnasiet

10 februari, 2021

De elever som studerar tyska på grundskolan eller gymnasieskolan i Storuman möter vår lärare Grietje Garms. Grietje flyttade till Sverige från Tyskland 2013 och har här funnit sitt drömställe med utsikt mot Juktån. Hon har bott i Liberia, utbildat elever till vävare och nu vill hon forma en framgångsrik digital utveckling av skolan.  

Hur kom det sig att du hamnade i Sverige?

– Jag ville flytta till Lappland första gången när jag var fem år gammal. Jag ville ha en ren och jag ville resa till snödrottningens isiga slott. Det var väl min mammas sagoläsning som väckte mitt intresse för de kalla länderna och för is och snö och såklart för naturen runt omkring den norra polarcirkeln. Pappas bokhylla innehöll en antikvarisk bok av Nansen och sin resa till Arktis med skeppet Fram. Denna bok var min favorit när jag blev lite äldre.

Grietje Garms

Min familj flyttade dock inte norrut utan det blev Afrika istället där vi bodde i två år nära ekvatorn i Liberia. Jag fick alltså skjuta upp mina planer med isslottet och det skulle dröja 40 år till tills jag äntligen fattade beslutet att dra dit jag ville sedan barndomen. Mina egna fem barn var då vuxna och det kändes som en bra tidpunkt att flytta. Jag kom hit 2013 och det bästa är att jag hittade mitt drömställe – inget slott men ändå ett hus mitt i naturen med utsikt mot Juktån. Varje gång jag kommer hem tänker jag på hur bra jag har det som får bo så här.

Vad gör du på jobbet?

– Först och främst är mitt uppdrag att undervisa tyska på grundskolan och på gymnasiet. Gymnasieeleverna undervisas på fjärr vilket jag tycker är en stor fördel då vi på det viset får ihop fler elever tillsammans med eleverna på Tärnaby Alpina Gymnasium. Språkämnena syftar ju just på kommunikation och interaktionen och när eleverna kommer från olika delar i landet gynnas alla, tror jag.

– Därutöver är jag med i ett Ifous-forskningsprojekt som syftar på att vidareutveckla fjärr- och distansundervisningens didaktik för att kunna möjliggöra tillgång till likvärdiga utbildningar för alla elever. För oss här i glesbygden är det såklart särskilt intressant då lärarbrist på så sätt inte utgör en begränsning när det gäller att kunna läsa alla ämnen.

– Utvecklingsgruppen på Luspen är ett tredje uppdrag jag jobbar med. Luspen är en fantastiskt bra skola och utvecklingsarbetet fokuserar på att bli ännu bättre och att säkra framtiden för skolan genom att dra hit fler elever.

Luspen är en fantastiskt bra skola och utvecklingsarbetet fokuserar på att bli ännu bättre och att säkra framtiden för skolan genom att dra hit fler elever.

Grietje Garms

Vad har du för utbildning?

– I grunden är jag utbildad som yrkeslärare men eftersom utbildningen i Tyskland är helt annorlunda när det gäller praktiska ämnen så fick jag utbilda mig en gång till här i Sverige. Jag läste ämneslärarutbildning för gymnasieskolan med ämnena tyska och SVA för att få den svenska lärarbehörigheten också.

Vad jobbade du med i Tyskland?

– I Tyskland hade jag vid sidan om min undervisning även en lärlingsverksamhet där jag utbildade några elever till vävare. Jag tycker mycket om det tyska yrkesutbildningssystemet då eleverna från början är anställda på sina respektive företag vilket gör att de samlar ihop otroligt mycket erfarenhet inom yrket. Några skolämnen läser de 1–2 dagar i veckan.
Senare fick jag en anställning som projektledare på ett HVB-ungdomsboende. Mitt uppdrag där var bredvid projektledning även undervisning för barn som inte kunde integreras i skolan. Barnen fick då göra allt skolarbete på boendet. Under denna tid utbildade jag mig även till systemisk familjeterapeut vilket var en mycket spännande resa som jag aldrig har ångrat.

Du undervisar just nu i Tyska 7, en kurs som inte är helt vanlig på den här nivån. Berätta om den!

– Detta läsår har jag fått äran att undervisa i Tyska 7 vilket naturligtvis inte händer så ofta då kursens mål ligger på en väldigt hög nivå som vanligtvis inte ingår i gymnasieutbildningen. Kursinnehållet är då mycket mer inriktat på komplexa och teoretiska ämnesområden vilket kräver en hel del läsning men även filmanalyser eller förståelsen av talat språk. Vi har läst en forskningsartikel på tyska om ”Dunkle Materie” vilket jag, som inte hade läst så mycket om det innan, tyckte var väldigt spännande. Man lär sig alltid något själv när man söker material som möter elevernas intressen och som går att diskutera ur olika synvinklar. Just nu håller vi på med ett politiskt ämne där vi med anknytning till en artikel om Angela Merkel kommer att diskutera frågan om kvinnliga ledarstilar (om de överhuvudtaget finns).

Vad ser du fram emot just nu?

– Jag älskar vintern men just nu ser jag fram emot sommaren då vi möjligtvis kan släppa Coronafrågorna lite grann. Jag har egentligen aldrig upplevt förut att jag är långt borta från min familj men när gränserna stängdes så blev det helt plötsligt helt annorlunda. Jag har mina föräldrar kvar i Tyskland som fortfarande bor själva utan hjälp och då är det såklart en viss sorg och tankar kring hur de kommer att klara sig genom det här.

– Yrkesmässigt så ser jag fram emot all utveckling som sker i syftet att även pedagogiskt möta framtidens behov t.ex. vad som gäller digital kompetens. Den digitala världen öppnar så otroligt många dörrar. Att digitalisera bara för att var igår. Nu gäller det att forma en framgångsrik utveckling.

Text och foto: Ina Tenghall

• Arkiv: Skola och utbildning
FöregåendeAmbassadör: Åke Johansson
NästaKaisa – lärarassistent på Luspengymnasiet

Sidebar

STORUMANDAGARNA ÄR ÄNTLIGEN IGÅNG💃 🎉För några timm STORUMANDAGARNA ÄR ÄNTLIGEN IGÅNG💃 🎉För några timmar sen öppnade årets marknad och nu har vi en helg full av aktiviteter framför oss. Marknadsområdet sjuder redan av liv och rörelse och här finns något för alla. Under helgen ser vi fram emot Dansgalan, Storuman Pride, cykelshower, shopping, gemenskap, aktiviteter, musik, god mat och massor av trevliga möten. Oavsett om du är här för att träffa vänner, upptäcka något nytt eller bara njuta av stämningen hälsar vi er alla varmt välkomna till årets höjdpunkt hos oss! Program finns här: @storumandagarna @storumanfritid
”FÄLTARE” PÅ STORUMANDAGARNA Vi från socialtjänste ”FÄLTARE” PÅ STORUMANDAGARNA Vi från socialtjänsten kommer att fälta under fredag och lördag på @storumandagarna 26-27 juni. Vid akuta ärenden hänvisar vi till 112. Ta hand om varandra och kom gärna fram och prata med oss. På bilden syns Stina Evertsson som kommer fälta på fredag och Carl Höglund som kommer fälta på lördag.💙
🎊Snart är det dags för Storumandagarna!🎊Storumanda 🎊Snart är det dags för Storumandagarna!🎊Storumandagarna är fyllda av folkfest, glädje och gemenskap. Men för många unga innebär helgen också en ökad risk att komma i kontakt med alkohol. Som vuxen spelar du en avgörande roll för att våra ungdomar ska få en trygg och rolig helg. Siffror visar att ungdomar som får alkohol hemma eller av äldre syskon/kompisar dricker mer och löper större risk att råka illa ut. 

Därför vill vi skicka med tre viktiga påminnelser inför helgen: 

✅Köp inte ut: Att langa alkohol till minderåriga är olagligt, men framför allt handlar det om att skydda våra unga. 
✅Prata med din tonåring: Sätt tydliga gränser. Ungdomar bryr sig mer om vad deras föräldrar tycker än man kan tro, även om de inte alltid visar det. 
✅Var tillgänglig: Svara i telefon, hämta om det behövs, och visa att du finns där – utan att döma om något ändå skulle ha gått snett. 

Tillsammans skapar vi ett tryggt Storuman för våra unga. Tack för att du bryr dig och sätter gränser! På bilden syns från vänster Viktor sommarjobbare på Storumans kommun, Anette från Systembolaget, Erik från Polisen och Daniel Burman, folkhälsosamordnare Storumans kommun som under torsdagen har informerat utanför Systembolaget. @polisensodralappland @storumandagarna
Tillsammans bygger vi ett tryggt Södra Lappland! ❤ Tillsammans bygger vi ett tryggt Södra Lappland! ❤️🌲Under hösten genomförde Polisen en trygghetsundersökning i Polisregion Nord, och resultatet för Södra Lappland gör oss både glada och stolta: de allra flesta av er upplever att det är tryggt att bo, leva och verka här!
 
Men trygghet är inget som kommer av sig självt, och det skapas aldrig av en enskild aktör. Det byggs varje dag genom goda livsvillkor, tillit mellan människor och ett gemensamt ansvar. Därför är era synpunkter i trygghetsundersökningen guld värda för vårt fortsatta arbete.
 
Kommunerna i Södra Lappland och Polisen arbetar tätt tillsammans för att förebygga brott och öka tryggheten. En viktig grund i detta är våra medborgarlöften. Under de kommande åren fokuserar vi extra mycket på att:

✅ Förebygga våld och våld i nära relationer
✅ Skydda särskilt utsatta brottsoffer
✅ Motverka bedrägerier
✅ Förebygga narkotikarelaterad problematik
✅ Förhindra att barn och unga rekryteras till kriminalitet
✅ Motverka organiserad brottslighet och kriminell ekonomi
 
Ett stort och varmt tack till alla er invånare som bidrar med engagemang, omtanke och delaktighet i våra lokalsamhällen. Från fjäll till skog, från by till tätort – tillsammans fortsätter vi arbetet för ett tryggt, säkert och hållbart Södra Lappland! 🤝✨
Tekniska avdelningen har nu spångat Kyrkstigen frå Tekniska avdelningen har nu spångat Kyrkstigen från starten vid E45 till bron över Rackokalven. Arbetet som lagts ned har gjorts i mån av tid samt inom ordinarie budget. Välkommen ut! 🌳🥾
Möt våra socialsekreterare omsorg i Storumans komm Möt våra socialsekreterare omsorg i Storumans kommun! I samband med att den nya socialtjänstlagen trädde i kraft sommaren 2025 har titeln biståndshandläggare ändrats till socialsekreterare omsorg. Förändringen speglar socialtjänstens ökade fokus på förebyggande arbete och att ge stöd i ett tidigt skede.

🔹En viktig del i detta arbete är att du som invånare vet vem du möter när du ringer oss eller får ett hembesök. Socialsekreterare omsorg handlägger bland annat ansökningar om hemtjänst, korttidsboende och äldreboende.

🔹Det är också oss du kan kontakta om du upplever att vardagen börjar bli mer utmanande, har svårt att delta i aktiviteter på egen hand eller vårdar en närstående i hemmet och behöver stöd.

🔹När en ansökan görs, muntligt eller skriftligt, inleds en utredning. Utifrån de uppgifter och underlag som lämnas görs en bedömning av om den sökande har rätt till stöd enligt socialtjänstlagen. 

🔹På bilden syns från vänster: Katarina Sjöström Lönnback, Ida Hemfjäll, Maria Fransson och Erik Wennstig Winka. Ida och Erik arbetar även med LSS och handlägger bland annat personlig assistans, kontaktperson och daglig verksamhet.

📌Telefontid för socialsekreterare omsorg är måndag–fredag kl. 08.00–09.30. Läs mer på länken i profilen.
I veckan var Mats Andersson från Svenskt Näringsli I veckan var Mats Andersson från Svenskt Näringsliv på besök i Storumans kommun för att träffa företagare, politiker och tjänstepersoner. Syftet med besöket var att diskutera resultaten från Svenskt Näringslivs undersökning om det lokala företagsklimatet och föra en dialog om vilka insatser som behövs för att stärka förutsättningarna för företagande i kommunen.
 
🔹Under dagen presenterades resultaten för kommunens strategiska ledningsgrupp och på kvällen deltog företagare, politiker och tjänstepersoner på ett öppet möte för att diskutera både utmaningar och möjligheter framåt. Undersökningen visar att många företag har kontakt med kommunen. 

🔹Hela 66 procent av de svarande företagen uppger att de haft kontakt med näringslivskontoret, vilket är mer än dubbelt så högt som riksgenomsnittet. Även när det gäller kontakter med kommunledningen ligger kommunen över genomsnittet i landet. Företagen ger också ett högt betyg när det gäller möjligheten att komma i kontakt med kommunen i frågor som rör tillsyn och kontroll.
 
🔹Samtidigt pekar resultaten på flera områden där förbättringar behövs. Företagen som deltog på plats upplever att kommunens upphandlingsförfarande kan vara ett hinder för tillväxt. Det efterfrågas mindre upphandlingar som gör det lättare för lokala entreprenörer och småföretag att lämna anbud. Även frågor om konkurrens mellan kommunal verksamhet och privata företag togs upp.
 
🔹Under dialogerna betonades vikten av att gå från möten och ”prat” till konkreta åtgärder. Näringslivet vill ha mer återkoppling från kommunen efter möten och kontakter samt en bättre förståelse för hur processer och beslut påverkar företagandet. Det framkom också önskemål om fler företagsbesök från både politiker och tjänstepersoner.

🔹Kompetensförsörjning var ett annat återkommande tema. Företagen pekade på svårigheter att hitta medarbetare med rätt kompetens och lyfte behovet av satsningar på lärlingsutbildningar, bostadsbyggande och arbete med platsattraktion för att locka fler att bo och arbeta i kommunen. Flera deltagare betonade också vikten av en gemensam målbild för kommunens utveckling. (Läs hela texten på vår hemsida, länk i profilen)
Idag gick årets studenter ut från Luspengymnasiet, Idag gick årets studenter ut från Luspengymnasiet, nerför den berömda trappan och ut till familj och vänner som väntade på skolgården. Det blev lite extra spännande med anledning av ett oplanerat strömavbrott mitt i firandet, men beredskapen var god och examen kunde snabbt återupptas. 

Alla årets 31 studenter fick som traditionen bjuder en egen liten presentation och grattis från lärarna innan de lämnar skolan. Årets studenter har läst barn- och fritidsprogrammet, fordonsprogrammet, samhällsprogrammet eller teknikprogrammet. Vi säger stort grattis till studenten, lycka till i framtiden och kanske på återseende i kommunens verksamheter i framtiden! (Bilder på samtliga studenter i trappan finns på vår facebooksida) 🌸🎉💐
Den här veckan firar våra elever skolavslutning oc Den här veckan firar våra elever skolavslutning och studenterna tar examen. Samtidigt som sommarlovet innebär mer frihet och ledig tid, medför det också vissa risker. Erfarenhet visar att sommaren kan innebära en ökad utsatthet för alkohol och droger, men även en större risk för att unga blir kontaktade eller utnyttjade av kriminella nätverk.

💚Som förälder eller vårdnadshavare är du viktigare än du tror. Genom att ha koll, ställa frågor och finnas där skapar du trygghet. Din närvaro och dina gränser gör skillnad på riktigt. Ofta efterfrågar ungdomar engagemang från vuxna, även om det inte alltid verkar så.

💚På bilderna syns Martina Andersson, Ida Hemfjäll, Maria Carstedt och Marina Karlsson från socialtjänsten som kommer att fälta i samband med skolavslutningarna. Kom gärna fram och prata med oss!

💚På vår hemsida finns mer information och tips till dig som vårdnadshavare/förälder. Länk i profilen!
Tekniska avdelningen arbetar med att sätta upp röd Tekniska avdelningen arbetar med att sätta upp röda holkar för småbatterier och små ljuskällor vid våra kommunala återvinningsstationer (ÅVS:er). Syftet är att göra det smidigare för dig som invånare att lämna använda småbatterier och små ljuskällor på ett säkert och miljövänligt sätt.🔋

Batterier och ljuskällor innehåller ämnen som kan vara skadliga för både miljö och hälsa om de hamnar fel, därför är det viktigt att de sorteras rätt. 
 
✅ Tänk på att:
• Lämna alla typer av småbatterier och små ljuskällor i holkarna
• Tejpa gärna polerna på litiumbatterier för att minska brandrisken
• Aldrig slänga batterier i hushållssoporna (det kan t.ex. börja brinna i sopbilen)

📍Visste du att alla Sveriges återvinningsstationer (ÅVS:er) går att hitta på www.sopor.nu Tillsammans bidrar vi till en renare och säkrare miljö🌱
På torget i Storuman firades årets nationaldag som På torget i Storuman firades årets nationaldag som traditionen bjuder med sång, musik och tal av kommunfullmäktiges ordförande Ann-Ci Olofsson. Regnet höll sig borta och firandet på scenen avrundades med gemensam nationalsång.

I fokus för dagens evenemang var aktiviteter för barn och unga med @fritidsbankenstoruman och @storumanfritid. Det fanns hoppborg, discgolf, kubb, cykelbana, käpphästhoppning, bollspel, ansiktsmålning, lego och massor av annat kul att prova på under lättsamma former. Vi tackar alla som var med och firade årets nationaldag!🇸🇪🌸🎉
Härligt nationaldagsfirande på Stefansgården och G Härligt nationaldagsfirande på Stefansgården och Granhöjden i Tärnaby. Boende och personal fick en trevlig stund tillsammans. Stort tack till Vikbackas kök för den goda jordgubbstårtan!🇸🇪🌸🍓🍰
Imorgon är det dags att fira Sveriges nationaldag Imorgon är det dags att fira Sveriges nationaldag tillsammans!🇸🇪Förberedelserna är i full gång, Morgan på kommunförrådet ser till att torget i Storuman är i toppskick med nyklippt gräs och fint runt omkring inför morgondagens firande som pågår enligt följande:

🔹Storuman, Torget med start från kl. 10. Ekumenisk gudstjänst, musikuppträdanden av @kulturakademinstoruman, tal med mera. Från kl. 12.00 är det aktiviteter för barn med @fritidsbankenstoruman och @storumanfritid 

🔹I Slussfors firas det kl. 13-15 vid IK-stugan med fika, musik och lekar.

🔹I Tärnaby firas det i Vävstugan med fikaförsäljning, utställning av hembygdsdräkter, Tärnakören med mera från kl. 11.

Mer information finns på länken i profilen.
I veckan firades examen för den första omgången av I veckan firades examen för den första omgången av den arbetsintegrerade lärarutbildningen (AIL) vid Umeå universitet. De nyutexaminerade har genomfört sin utbildning inom AIL, ett samarbete mellan Umeå universitet och 19 skolhuvudmän runtom i Sverige, där Storumans kommun är en av samverkansparterna. 

Utbildningsformen gör det möjligt att kombinera studier och arbete under hela utbildningstiden. Studenterna har läst på 75 procents studietakt samtidigt som de varit anställda av Storumans kommun och arbetat 50 procent inom skolans verksamheter.

De fem som nu tagit examen är Jessica Hammare, Marianne Viklund och Daniel Tanderyd, som utbildat sig till lärare i fritidshem, samt Tuva af Ekenstam och Beatrice Rosenberg, som utbildat sig till grundlärare med inriktning årskurs 4–6.

Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen har genomförts på Vallnässkolan, Parkskolan, Gunnarns skola och Skytteanska skolan. På plats under examensdagen fanns även Emilie Kristiansson, rektor på Parkskolan, och Cecilia Bäcklund Karlsson, rektor på Vallnässkolan.

Nu är våra fem studenter färdigutbildade och redo att fortsätta sitt viktiga arbete inom skolor och fritidshem. Stort grattis till er som under flera år kombinerat studier och arbete och nu nått hela vägen till examen!🎓🏫🎉
Nu har vi fått en rosa container på återvinningsce Nu har vi fått en rosa container på återvinningscentralen Morkan i Tärnaby, vår nya “Ta & Ge-container”!

Tanken är enkel:

👉Har du möbler som du inte längre behöver, men som fortfarande är i gott skick? Lämna dem här!

👉Letar du efter något som kan få nytt liv hemma hos dig? Då är du varmt välkommen att ta med dig något.
 
Tillsammans kan vi minska avfallet och ge saker en andra chans. Gäller möbler som är hela och användbara, sådant som någon annan kan ha glädje av. Hjälp oss gärna att sprida ordet och bidra till ett mer hållbart samhälle!♻️♻️♻️
Vi har fått en liten hälsning från Samiska förskol Vi har fått en liten hälsning från Samiska förskolan Naestie i Tärnaby som firade förskolans dag i maj. Vi hade bland annat gosedjursdisco, bamselopp och utelek med bubblor. Barnen fick smaka olika frukter och fick lyxa med hemmagjord rulltårta med egengjord hallonsylt. /Barn och personal på Naestie🌸🎉☀️
Här kommer några bilder från veckans övning med rä Här kommer några bilder från veckans övning med räddningstjänsten i Tärnaby. Vi övar för att vara förberedda och redo om det blir en sommar med skogsbränder.🔥🧯🧑‍🚒🚒
Idag onsdag 3 juni uppmärksammar vi Cykelns dag. C Idag onsdag 3 juni uppmärksammar vi Cykelns dag. Cykeln är ett enkelt, hållbart och hälsosamt transportmedel som används av miljontals människor världen över varje dag. Att cykla har många fördelar. Det är bra för hälsan eftersom det stärker hjärta, muskler och kondition samtidigt som det minskar stress och förbättrar välbefinnandet. Dessutom är cykeln ett miljövänligt alternativ till bilen.

– Vi vill uppmuntra fler till att cykla. Hos oss på fritidsbanken finns utrustning att låna för dig som behöver, hälsar Elin Jonsson på Fritidsbanken. Och om du redan har cykel så finns det mycket annat roligt att låna på Fritidsbanken till vårens och sommarens cykelutflykter.

Fira cykelns dag du med och ta en cykeltur ikväll! Vi har många fina stigar, leder och vägar runtom i kommunen som passar för cykling. För dig som är sugen på en cykelutmaning i sommar vill vi också tipsa om motionsloppet Storuman Gravel som arrangeras den 1 augusti i Storuman. Här finns klasser för alla med både längre och kortare distanser, läs mer: https://storumangravel.se/info/ Det blir en riktig cykelfest! På bilderna syns Elin cyklandes på Kärleksstigen i Storuman.🚵🚲🚴🏻
På fredagskvällen var det dags för årets studentba På fredagskvällen var det dags för årets studentbal. Enligt traditionen anlände studenterna i olika fordon och gjorde entré på den röda mattan inför den samlade publiken. Under varje entré presenterades både studenten, sällskapet, fordonet och kvällens chaufför.💃🎉

Kvällens färdmedel bjöd på stor variation, allt från klassiska bilar och motorcyklar till mer ovanliga inslag. Värdparet Peter Fellbrink och Anna Bjurén anlände exempelvis på en tandemcykel lånad från Tranans äldreboende. Vi hoppas att ni alla får en fantastisk kväll! @luspengymnasiet @sodralapplandsgymnasieforbund @hotelltoppen
Glada nyheter! På måndag 1 juni börjar Svevia med Glada nyheter! På måndag 1 juni börjar Svevia med rivning och hyvling av asfalten på Höjdvägen i Storuman. Gatuområdet ska få en helrenovering från väg E12 vid Storhälla fram till korsningen förbi förskolan (se kartbild). Arbetet kommer att pågå under vecka 23-24 och vara helt färdigt preliminärt i slutet av vecka 24.🚜🚗
Follow on Instagram

Kommunens vision:

”Storumans kommun – bäst på hållbar tillväxt i glesbygd.”

Senaste inlägg

Copyright © 2026 · STORUMANS KOMMUN • 0951-140 00