• Hoppa till huvudinnehåll
  • Skip to header right navigation
  • Skip to after header navigation
  • Skip to site footer

Välkommen till Storumans kommun

Aktuell information från hela vår kommun.

  • HEM
  • KONTAKTA OSS
  • STORUMANS KOMMUN
  • BESÖKARE
    • VISIT HEMAVAN TÄRNABY
    • STORUMANLAPLAND.SE
  • FLYTTA HIT
    • Flytta hit
    • Bostäder
    • Lediga jobb
    • Skola och utbildning
    • Kultur & fritid
  • NÄRINGSLIV
    • Näringsliv
    • Starta företag
    • Driva och utveckla
    • Företagsstöd
    • Nätverka

Företagsbesök hos Tomas Granström

19 oktober, 2023 • Aktuellt, Driva och utveckla, Näringsliv

Idag har näringslivschef Johan Duvdahl och koncernchef Peter Persson varit på företagsbesök hos Tomas Granström i Gunnarn. På bilden syns också Tomas medarbetare Sandra Karlsson och Sandra Lithell. Storumans kommuns representanter fick en visning av det nya sågverket Kovallberg Trävaror som är under uppbyggnad. – Vi fick lära oss mer om vedfabriken, verksamheten med skogsmaskiner …

Tatueraren i Stensele som lockar kunder från hela Sverige

4 april, 2023 • Aktuellt, Driva och utveckla, Starta företag

Bakom den anspråkslösa vita dörren i huset i Stensele finns en företagare som har kunder långt utanför kommunens gränser. Nu ska ni få träffa Ali Tiukuvaara som med sin naturtrogna tatueringskonst har en väntelista på upp till ett halvår. Ali Tiukuvaara startade Stensele Ink Art för nio år sen och han har varit konsekvent med …

En god relation med skolan kan vara lösningen på kompetensförsörjningen

16 december, 2022 • Driva och utveckla, Näringsliv

Rekrytering av ny personal är en de största utmaningar som våra företag har just nu. Vid i princip varje företagsbesök vi gör kommer möjligheten att få tag på rätt personal upp som en begränsning för företaget när de vill expandera och utvecklas. Hela Norrland skriker idag efter personal, så det är inte en lätt fråga. …

Öppet hus på Hikki i Tärnaby

27 september, 2022 • Aktuellt, Driva och utveckla, Näringsliv

I slutet av september hade företaget Hikki Sweden öppet hus i sitt nya showroom i Tärnaby. Cirka 100 personer passade på att mingla i fint höstväder och provsmaka på nygräddade pizzor. Storumans kommun tackar för besöket och önskar stort lycka till med fortsatt utveckling av företagets verksamhet i Tärnaby!

Nya ägare på Tärnaby Camping

16 juni, 2022 • Driva och utveckla, Okategoriserade

Vid Tärnaåns brusande vatten ligger en liten dold pärla som nu fått nya ägare. Jeanette Zeiss och Stefan Käs har köpt Tärnaby Camping och planerar nu för att satsa på en grön camping med hållbarhetsfokus och aktiviteter året runt. Som en del av arbetet med att ta fram en fördjupad översiktsplan för Tärnaby har företrädare …

Fastighetsmäklare utvecklar i fjällen

8 juni, 2022 • Aktuellt, Driva och utveckla, Okategoriserade

Näringslivskontoret träffar Andreas Brändström, fastighetsmäklaren som mitt under rådande pandemi tog steget och blev franchisetagare för HusmanHagberg i Hemavan, Tärnaby och Kittelfjäll. Andreas har tidigare drivit en bemanningsbyrå för seniorer och jobbat som rådgivare på Folksam i Umeå. Han har även erfarenhet från försäljning av nyproducerade villor och fritidshus. Med rötterna i Joesjö, där han …

Färg, form och hantverk i Tärnaby

18 januari, 2022 • Aktuellt, Driva och utveckla, Näringsliv, Okategoriserade

Helena Nilsson på Trolltrumman i Tärnaby driver en fantastiskt intressant butik där Helena själv är varumärket. Här kan du köpa både färg med tillbehör och genuina hantverk med lokal anknytning. Sedan 1993 drivs verksamheten av Helena Nilsson, barnfödd och uppvuxen i Tärnaby. Hon förvaltar arvet av kvalitetsslöjd, konst, musik och litteratur med samiska förtecken. Hela …

Omställning från hundspann till tunnbröd

25 oktober, 2021 • Aktuellt, Driva och utveckla, Näringsliv

Företagarna Catrine Anderback och Kenneth Gjemmestads hade tidigare draghundsverksamheten The Silent Way-Nordic Wilderness Adventure i Umnäs som drabbades hårt av coronapandemin. De insåg snabbt att de skulle bli tvungna att byta spår på sin verksamhet för att klara sig ekonomiskt. Idag följer vi upp hur det gått för dem med Neom Fjellä, Tunnbrödsbageri i Umnäs. …

Jerker Bergström driver Japanporten i Grundfors

25 oktober, 2021 • Aktuellt, Driva och utveckla, Näringsliv, Okategoriserade

Efter flera år som företagare i Japan kom Jerker Bergström tillbaka till Sverige. Ett erbjudande han såg saknades på marknaden resulterade i JapanPorten som han driver sedan 1999. Företaget har svensktalande guider och tolkar i Japan och Sverige. De skriver översättningar på svenska, japanska och engelska. I tillägg hjälper JapanPorten kunden att planera sin resa …

Från Nanobryggeri till Microbryggeri

7 maj, 2021 • Aktuellt, Driva och utveckla, Näringsliv

Ett av vår kommuns två bryggerier; Northern Brewers / Norrlandsbryggarna har under vintern 2021 investerat nästan fyra miljoner i ny och större produktionsutrustning. Bryggeriet har funnits i några år och fört en relativt anonym tillvaro i samma hus som Storumans Tryckeri. Årsproduktionen har legat strax över 10 000 liter per år. Bryggeriets specialitet är öl med en norrländsk …

RA:s möbler och tyger i Stensele

9 februari, 2021 • Aktuellt, Driva och utveckla

En gammal sjukstuga som blivit en välfylld möbel och tygaffär med service i fokus och fyra unga driftiga medarbetare med trygga ägare i ryggen som brinner för bygden och utveckling. Visst låter det som ett vinnande koncept för ett hållbart företag? Här får vi möta Henrik och Philip som arbetar på RA.s Möbler och Tyger …

Generationsväxling på L-E Holmner Åkeri i Gunnarn

29 januari, 2021 • Aktuellt, Driva och utveckla

Under sommaren har Lars-Erik Holmner lämnat över ägandet av bolaget till sonen Jonathan. Ett långsiktigt arbete som påbörjades för 5–10 år sedan. Ansvaret har successivt lagts över på sonen, vilket har varit viktigt för bådas trygghet. När de beslutade sig för att genomföra generationsväxlingen så gick det fort. De har fått stor hjälp av sin …

Tatueraren i Stensele som lockar kunder från hela Sverige

4 april, 2023 • Aktuellt, Driva och utveckla, Starta företag

En god relation med skolan kan vara lösningen på kompetensförsörjningen

16 december, 2022 • Driva och utveckla, Näringsliv

Driva och utveckla

Vi har en bred generalistkunskap och när det behövs experter inom specifika områden som exempelvis export, digitalisering eller innovationer så tar vi hjälp av vårt breda nätverk. 

Vi hjälper och stöttar dig gärna med de frågor och utmaningar du som företagare stöter på.

Kan exempelvis vara:

  • Utbildning- och kompetensbehov
  • Finansieringslösningar
  • Tillstånd av olika slag

Vi lotsar dig till rätt handläggare på kommun eller möjliggör en gemensam träff med personer från alla verksamheter som din verksamhet kommer beröras av.

Vi driver även ett antal utvecklingsprojekt som ger oss extra resurser för att stärka näringslivet, dessa projekt drivs ofta i samverkan med andra kommuner.

Ring oss gärna så får vi se hur vi kan hjälpa just dig. Självklart är du även välkommen att besöka oss, här finns alltid kaffe eller ett digitalt möte om du heller önskar det

Kontakta oss

Näringslivskontoret finns här för företagarna och vi hoppas du känner att du kan kontakta oss om du har frågor. 

Johan Duvdahl
Näringslivschef
Telefon: 0951-142 60
johan.duvdahl(at)storuman.se

Mona Olofsson
Näringslivsstrateg
Telefon: 0951-141 05
mona.olovsson(at)storuman.se

Karin Lundberg
Näringslivsutvecklare
Tel 073-060 21 37
karin.lundberg(at)storuman.se

Imorgon är det dags att fira Sveriges nationaldag Imorgon är det dags att fira Sveriges nationaldag tillsammans!🇸🇪Förberedelserna är i full gång, Morgan på kommunförrådet ser till att torget i Storuman är i toppskick med nyklippt gräs och fint runt omkring inför morgondagens firande som pågår enligt följande:

🔹Storuman, Torget med start från kl. 10. Ekumenisk gudstjänst, musikuppträdanden av @kulturakademinstoruman, tal med mera. Från kl. 12.00 är det aktiviteter för barn med @fritidsbankenstoruman och @storumanfritid 

🔹I Slussfors firas det kl. 13-15 vid IK-stugan med fika, musik och lekar.

🔹I Tärnaby firas det i Vävstugan med fikaförsäljning, utställning av hembygdsdräkter, Tärnakören med mera från kl. 11.

Mer information finns på länken i profilen.
I veckan firades examen för den första omgången av I veckan firades examen för den första omgången av den arbetsintegrerade lärarutbildningen (AIL) vid Umeå universitet. De nyutexaminerade har genomfört sin utbildning inom AIL, ett samarbete mellan Umeå universitet och 19 skolhuvudmän runtom i Sverige, där Storumans kommun är en av samverkansparterna. 

Utbildningsformen gör det möjligt att kombinera studier och arbete under hela utbildningstiden. Studenterna har läst på 75 procents studietakt samtidigt som de varit anställda av Storumans kommun och arbetat 50 procent inom skolans verksamheter.

De fem som nu tagit examen är Jessica Hammare, Marianne Viklund och Daniel Tanderyd, som utbildat sig till lärare i fritidshem, samt Tuva af Ekenstam och Beatrice Rosenberg, som utbildat sig till grundlärare med inriktning årskurs 4–6.

Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen har genomförts på Vallnässkolan, Parkskolan, Gunnarns skola och Skytteanska skolan. På plats under examensdagen fanns även Emilie Kristiansson, rektor på Parkskolan, och Cecilia Bäcklund Karlsson, rektor på Vallnässkolan.

Nu är våra fem studenter färdigutbildade och redo att fortsätta sitt viktiga arbete inom skolor och fritidshem. Stort grattis till er som under flera år kombinerat studier och arbete och nu nått hela vägen till examen!🎓🏫🎉
Nu har vi fått en rosa container på återvinningsce Nu har vi fått en rosa container på återvinningscentralen Morkan i Tärnaby, vår nya “Ta & Ge-container”!

Tanken är enkel:

👉Har du möbler som du inte längre behöver, men som fortfarande är i gott skick? Lämna dem här!

👉Letar du efter något som kan få nytt liv hemma hos dig? Då är du varmt välkommen att ta med dig något.
 
Tillsammans kan vi minska avfallet och ge saker en andra chans. Gäller möbler som är hela och användbara, sådant som någon annan kan ha glädje av. Hjälp oss gärna att sprida ordet och bidra till ett mer hållbart samhälle!♻️♻️♻️
Vi har fått en liten hälsning från Samiska förskol Vi har fått en liten hälsning från Samiska förskolan Naestie i Tärnaby som firade förskolans dag i maj. Vi hade bland annat gosedjursdisco, bamselopp och utelek med bubblor. Barnen fick smaka olika frukter och fick lyxa med hemmagjord rulltårta med egengjord hallonsylt. /Barn och personal på Naestie🌸🎉☀️
Här kommer några bilder från veckans övning med rä Här kommer några bilder från veckans övning med räddningstjänsten i Tärnaby. Vi övar för att vara förberedda och redo om det blir en sommar med skogsbränder.🔥🧯🧑‍🚒🚒
Idag onsdag 3 juni uppmärksammar vi Cykelns dag. C Idag onsdag 3 juni uppmärksammar vi Cykelns dag. Cykeln är ett enkelt, hållbart och hälsosamt transportmedel som används av miljontals människor världen över varje dag. Att cykla har många fördelar. Det är bra för hälsan eftersom det stärker hjärta, muskler och kondition samtidigt som det minskar stress och förbättrar välbefinnandet. Dessutom är cykeln ett miljövänligt alternativ till bilen.

– Vi vill uppmuntra fler till att cykla. Hos oss på fritidsbanken finns utrustning att låna för dig som behöver, hälsar Elin Jonsson på Fritidsbanken. Och om du redan har cykel så finns det mycket annat roligt att låna på Fritidsbanken till vårens och sommarens cykelutflykter.

Fira cykelns dag du med och ta en cykeltur ikväll! Vi har många fina stigar, leder och vägar runtom i kommunen som passar för cykling. För dig som är sugen på en cykelutmaning i sommar vill vi också tipsa om motionsloppet Storuman Gravel som arrangeras den 1 augusti i Storuman. Här finns klasser för alla med både längre och kortare distanser, läs mer: https://storumangravel.se/info/ Det blir en riktig cykelfest! På bilderna syns Elin cyklandes på Kärleksstigen i Storuman.🚵🚲🚴🏻
På fredagskvällen var det dags för årets studentba På fredagskvällen var det dags för årets studentbal. Enligt traditionen anlände studenterna i olika fordon och gjorde entré på den röda mattan inför den samlade publiken. Under varje entré presenterades både studenten, sällskapet, fordonet och kvällens chaufför.💃🎉

Kvällens färdmedel bjöd på stor variation, allt från klassiska bilar och motorcyklar till mer ovanliga inslag. Värdparet Peter Fellbrink och Anna Bjurén anlände exempelvis på en tandemcykel lånad från Tranans äldreboende. Vi hoppas att ni alla får en fantastisk kväll! @luspengymnasiet @sodralapplandsgymnasieforbund @hotelltoppen
Glada nyheter! På måndag 1 juni börjar Svevia med Glada nyheter! På måndag 1 juni börjar Svevia med rivning och hyvling av asfalten på Höjdvägen i Storuman. Gatuområdet ska få en helrenovering från väg E12 vid Storhälla fram till korsningen förbi förskolan (se kartbild). Arbetet kommer att pågå under vecka 23-24 och vara helt färdigt preliminärt i slutet av vecka 24.🚜🚗
I veckan har Gunnarns skola haft besök av Fredslop I veckan har Gunnarns skola haft besök av Fredsloppet. Det är en internationell fredsstafett som denna gång sprang från Niirala på finska sidan längs Blå Vägen och hela vägen till Mo i Rana i Norge och passerade Storumans kommun. Fredsloppet är en ideell och världsomspännande stafett som sedan 1987 besökt över 150 länder. Syftet är att främja vänskap, förståelse och fred mellan människor över nationsgränserna.

I år vill det internationella Fredsloppet lyfta fram Blå vägens ursprungliga betydelse som en väg som förenar människor och länder. Blå vägen skapades med en större tanke än bara transport. På 1950-talet växte idén fram om ett vägnät som skulle förena de nordiska länderna och stärka samarbetet mellan människor över gränserna. Elever och personal tackar för det spännande och intressanta besöket! ☮️🕊️🏃🏼
Nu är det dags för anmälan till sommarens simskola Nu är det dags för anmälan till sommarens simskola! Den riktar sig endast till barn i åk 2 och åk 3. Är du osäker om ditt barn behöver mer vattenträning, hör av dig till oss! 🏊🏼🏊‍♀️

Ring och anmäl på 0951-141 54 eller maila simhallen@storuman.se senast 5 juni. Antalet platser är begränsat. 

Var: Simhallen i Storuman
När: Vecka 25-26 (8 tillfällen)
Dag: Måndag-torsdag på förmiddagen
Pris: 350kr (betalas på plats)
Under sommaren och hösten 2026 fortsätter arbetet Under sommaren och hösten 2026 fortsätter arbetet med att byta vatten- och avloppsledningar längs Gustav Roséns väg samt delar av Granvägen och Bondevägen i Storuman. 

I samband med arbetet kommer vatten-, avlopps- och dagvattenledningar att bytas fram till tomtgräns. Nya ventiler och inspektionsbrunnar kommer också att installeras. Kommunens kontrakterade entreprenör för entreprenaden är @inlandetselochentreprenad 

Att byta ledningar längs kommunens gator är ett omfattande arbete och störningar kommer tyvärr att uppstå för boende och närboende under perioden. Framkomligheten kommer att vara begränsad vid vissa tidpunkter.

🕕Planerade arbetstider är måndag–torsdag kl. 06.00–18.00

Arbetet beräknas vara färdigt under hösten 2026. Vi tackar för ert tålamod och förståelse medan arbetet pågår! 🚜🚧
Livsmedelsförsörjning är en viktig del av vår bere Livsmedelsförsörjning är en viktig del av vår beredskap och ett sätt att vara med och bidra till bättre beredskap är att ha en kolonilott. Kolonilotter bidrar till både lokal matproduktion och ökad självförsörjning. I en tid då samhället kan drabbas av kriser, störningar i transporter eller brist på vissa livsmedel blir det extra värdefullt att människor har kunskap om att odla egen mat.

I ett strålande solsken träffar vi tre av lottinnehavarna på Vallnäs som nu är igång med förberedelser. Små förodlade rödlökar och rabarber har redan tittat upp ur jorden. Fåglarna kvittrar och det diskuteras frön, plantor och odlingsplaner inför sommaren.

– Vi har odlat alltifrån potatis, rödbetor, jordgubbar, lök, sockerärtor och mycket annat. Potatis och lök är ju bra ur beredskapssynpunkt, jag tror att det kan öka intresset och locka fler odlare med beredskapstanken, säger Lena Hedlund.

I Storuman finns det möjlighet till kolonilott på Vallnäs, i Stensele bredvid handelsträdgården och i Tärnaby på Granåsvägen. Området på Vallnäs har varit kolonilottsområde i många år och på alla tre ställena finns det plats för fler. Att ha kolonilott är också ett sätt att öka social gemenskap och skapa nätverk som kan vara bra att ha, både till vardags och om kriget eller krisen kommer.

Kontakta Tim Sehlström tim.sehlstrom@storuman.se om du vill ha mer information eller boka in dig på en kolonilott. Odling och matförsörjning kommer att vara ett tema under beredskapsveckan i höst och vi kommer att berätta om fler spännande nyheter som händer inom kort. På första bilden syns Lena Hedlund, Irene Walfridsson och Lena Hörstedt. 🥦🥬☀️
I helgen har det varit scoutläger vid Storumans he I helgen har det varit scoutläger vid Storumans hembygdsgård. 47 deltagande scouter från Storumans och Lyckseles scoutkår plus ledare. Vi fick uppleva sol, spöregn, vind, stövlar som fastnat i lera, blöta kläder, leriga kläder, aktiviteter som lär oss mer om naturen, nya kompisar, skratt, bus, godis (innan middagen!) och mat som lagades och åts utomhus. En scout sa att tacosen var godare än hemma. Stort tack till vårt fantastiska föreningsliv som arrangerar så mycket skoj för både barn och vuxna!🏕️🏕️🏕️
SLUSSFORS SKOLA FIRADE 30 ÅR🎉🎂🎈För 30 år sedan inv SLUSSFORS SKOLA FIRADE 30 ÅR🎉🎂🎈För 30 år sedan invigdes Storumans kommuns nyaste skola. Efter en sammanslagning av Umnäs och Ankarsunds skolor fattades beslutet 1994 och bygget påbörjades 1995. Efter sportlovet 1996 stod skolan redo att ta emot elever från byarna i Gratiansbygden.

Slussfors skola har firat alla jubileum, 10, 20 och nu 30 år. Skolan var pyntad för fest och gästerna bjöds på mingelmat, dryck och snittar. Hela skolan och förskolan hölls öppna och i korridoren hade elever och personal sammanställt en lång tidslinje med bilder och tidningsurklipp om skolans historia.

Utställningen berättar om skolan som en samlingspunkt i bygden och en plats för lärande och gemenskap för generationer av elever, personal och familjer. Flera i personalen har varit med sedan starten för 30 år sedan.

– De stora tar hand om de små. Alla vill vara med varandra och tar hand om varandra på ett bra sätt, säger Maud Persson, lärare.

– Det känns jättebra. Det är många minnen som kommer tillbaka nu. Väldigt roligt att se tillbaka och minnas. I vardagen känner man inte att man gör något speciellt, men när man får se det så här med bilder och aktiviteter ser man hur mycket vi faktiskt har gjort, säger Susanna Nyberg, rektor.

Under firandet visades ett bildspel som berättade om alla aktiviteter och roliga utflykter som genomförts genom åren, både stora och små. Varje år plockar eleverna lingon som hemkunskapsgruppen gör sylt av och sedan lämnar till köket. På scenen bjöds det också på sång och musik från elever och Kulturakademin samt tal från politiker och nämndsordförande Anders Persson.

– Det har varit en väldigt öppen skola. Vi har haft månadsgäster med föräldrar som haft olika spännande jobb. En gång hade vi en gäst som skulle resa till Antarktis och då fick barnen rita teckningar att skicka med. När hon kom fram visade hon upp teckningarna och vi fick en bild därifrån. Det var väldigt uppskattat, säger Maud. 

(Fortsättning i kommentarsfält)
47 nyinflyttade kommunbor de senaste tre månaderna 47 nyinflyttade kommunbor de senaste tre månaderna! I veckan postade vår inflyttarlots Lena Wiberg ett välkomstbrev till alla nya invånare i kommunen. Brevet är en del i inflyttarservicen som kommunen har genom projektet Move Up North.

Inflyttarbrevet är ett välkomnande till nya medborgare med en hälsning från kommunchefen och kommunalrådet. I brevet välkomnar vi alla nya kommuninvånare och ger bland annat information och tips från deras nya hemkommun.

Alla som skriver sig i kommunen får brevet, som skickas ut var tredje månad. Totalt har vi 63 nya kommunbor under perioden januari-april  2026 vilket ger ett positivt flyttnetto på 15 personer. Det är dock en kort period och mycket kan hända på ett år. 

Vi vill också bjuda in till inflyttarträffar för alla nyinflyttade i kommunen: 

📌1 juni kl. 17-19 på Folkan i Tärnaby
📌17 juni kl. 18-20 på Aktiviteten i Storuman 
❓Frågor? Kontakta lena.wiberg@storuman.se
Förskolan Blåklockan i Gunnarn har under veckan up Förskolan Blåklockan i Gunnarn har under veckan uppmärksammat Förskolans dag. Vi sprang bamseloppet tillsammans med alla vännerna från bamses värld. Efteråt hade vi fruktstund ute med musik och dans. Barnen fick testa på att leka med icke-newtonsk vätska (en vätska vars tjockhet förändras beroende på vilken kraft den utsätts för - den blir hård när man kramar den och flytande när man släpper taget.) Vi kastade vattenballonger och lekte med vatten. Regnet till trots hade vi en jätterolig dag tillsammans 😊✨️🦋 Hurra för förskolan! /Barn och personal på Blåklockan
Vårstädning pågår!🌳🍁🍃Just nu är våra tekniker ute Vårstädning pågår!🌳🍁🍃Just nu är våra tekniker ute och vårstädar kring fritidshuskärlen. Detta är ett jobb som görs årligen vid ungefär samma tidpunkt, efter snösmältning. Om det är skräpigt vid våra fritidshuskärl så får du gärna meddela oss detta på telefon 0951-140 86 eller renhallning@storuman.se. Vi tar tacksamt emot informationen. /Tekniska avdelningen
@storumans_folkhogskola har haft öppet hus som loc @storumans_folkhogskola har haft öppet hus som lockade många besökare som ville spana in utbildningar och aktiviteter, både inomhus och utomhus.

– Vi har öppet hus varje år i maj, och det är ett sätt att umgås med byn och samhället där vi får en chans att visa upp våra lokaler och utbildningar. @fjalledarlinjen är vår största klass som är här på plats och har aktiviteter ute. Vi har också vår beroendeterapeututbildning som bjuder på kaffe, allmän kurs som ordnat fiskedamm samt hantverks- och akvarellkurserna som visar upp vad de har jobbat med under året, berättar Frida Cederback, rektor.

Folkhögskolan står inför en spännande utveckling till kommande läsår som startar i höst.

– Vi satsar nu på fjälledarlinjen och kommer att ha både grund- och yrkeskurs samtidigt. Det innebär att vi kommer att få fler fjälledare till Storuman och fler nyanställda som flyttar hit för att jobba på folkhögskolan. Det är jätteroligt, säger Frida Cederback.
Storumans kommun och Fastighets AB Umluspen har un Storumans kommun och Fastighets AB Umluspen har under den senaste tiden tagit bort ett antal större träd, framför allt äldre tallar, i anslutning till bland annat skolor, förskolor och andra allmänna områden. Ytterligare träd kommer också att behöva tas ner framöver.

Bakgrunden är att flera av träden har blivit stora, åldrade och i vissa fall sköra, vilket innebär en ökad säkerhetsrisk. Det finns risk för att grenar eller delar av träd kan brytas av vid kraftig vind, tung snö eller andra väderförhållanden.

Åtgärderna genomförs som en förebyggande säkerhetsinsats för att skapa en tryggare miljö för barn, personal och allmänhet. Vi har förståelse för att träd uppskattas och bidrar till både trivsel och miljö. Därför tittar vi också på möjligheten att på vissa områden återplantera någon form av träd eller annan grönska som är bättre anpassad för platsen och långsiktigt hållbar ur säkerhetssynpunkt. Vi tackar för visad förståelse under arbetets genomförande.🌳🌳🌳
Gratulerer med dagen Norge!🇳🇴 Med en bild tagen ti Gratulerer med dagen Norge!🇳🇴 Med en bild tagen tidigare i veckan nära svensk/norska gränsen vill vi hälsa alla våra besökare, hytteägare, samarbetspartners och andra från vårt norska grannland stort grattis.

Storumans västra gräns möter tre kommuner i Nordland fylke, Rana kommun, Hemnes kommun och Hatfjelldals kommun. Vi samarbetar över gränsen bland annat genom organisationen MidtSkandia och önskar alla som firar en fin dag!☀️🇳🇴
Follow on Instagram

Kommunens vision:

”Storumans kommun – bäst på hållbar tillväxt i glesbygd.”

Senaste inlägg

Copyright © 2026 · STORUMANS KOMMUN • 0951-140 00