Storumans kommun har under året satsat på vård- och omsorg genom att digitalisera journalsystemen. Digitaliseringen ger effektiviseringar och potential till bättre resursanvändning, men framför allt så ökar det kvaliteten i vård-och omsorgen.
Inom hemtjänsten är appen Lifecare Mobil Omsorg (LMO) en del av digitaliseringen. LMO finns nedladdad på tjänstemobilerna och är kopplad till planeringssystem och journalsystem. Genom LMO får hemtjänstpersonalen åtkomst till sitt arbetsschema och all väsentlig dokumentation runt brukaren. Personalen har även möjlighet att dokumentera direkt i journalen via mobiltelefonen, vilket säkerställer att viktig information kan dokumenteras snabbt och bli rätt nedskriven.
Mobiltelefonerna i hemtjänsten är arbetsredskap för att personalen ska kunna utföra sitt arbete på rätt sätt gentemot brukarna. För den oinvigde kanske det ser ut som att hemtjänstpersonalen surfar på mobiltelefonerna under arbetstid, men telefonanvändningen hör nu till arbetsuppgifterna.
– Det finns bra potential i det, men det finns saker som måste förbättras och det hoppas vi att vi kan göra. Helhetsmässigt så är det jättebra att man följer med utvecklingen, tanken är ju att allt ska bli smidigare och bättre. Nu har vi hela arbetsdagen i telefonen, och det besparar oss exempelvis resor tillbaka till kontoret för att logga in på datorn, säger Totte Hell som arbetar i hemtjänsten.
De uppdrag som finns hos varje brukare signerar personalen också i LMO-appen i samband med besöket. Det gör att sjuksköterskor och rehabpersonal får en direkt återkoppling på om uppdragen blir utförda eller inte, och varför i så fall. Genom den snabba återkopplingen kan HSL-uppdragen vid behov ändras fortare, vilket också gagnar brukaren.
– Nu är vi i en uppstartsperiod och lär oss saker hela tiden, men målet är såklart att det ska bli en kvalitetshöjning för brukarna, personalen och inte minst vikarierna, säger Vanja Danielsson, projektledare.
Det finns stora behov av att utveckla och stärka äldreomsorgen i Storumans kommun de kommande åren. Då kan digitalisering och välfärdsteknik i kombination med förändrade arbetssätt förväntas ge stora möjligheter att hantera dessa utmaningar, och vi kommer behöva inkludera välfärdstekniken på flera sätt, som ett hjälpmedel och stöd för den enskilda vård-och omsorgstagaren men även för personalen.
Tekniken förväntas bidra till förbättrad arbetsmiljö, bättre användning av personalens kompetens och ökad kostnadseffektivitet, och till att äldre personer känner sig tryggare, lever mer självständigt och får mindre behov av vård och omsorg.