• Hoppa till huvudinnehåll
  • Skip to header right navigation
  • Skip to after header navigation
  • Skip to site footer

Välkommen till Storumans kommun

Aktuell information från hela vår kommun.

  • HEM
  • KONTAKTA OSS
  • STORUMANS KOMMUN
  • BESÖKARE
    • VISIT HEMAVAN TÄRNABY
    • STORUMANLAPLAND.SE
  • FLYTTA HIT
    • Flytta hit
    • Bostäder
    • Lediga jobb
    • Skola och utbildning
    • Kultur & fritid
  • NÄRINGSLIV
    • Näringsliv
    • Starta företag
    • Driva och utveckla
    • Företagsstöd
    • Nätverka
Du är här: Hem / Aktuellt / Ilze och Gundega har hittat hem i byn Slussfors

Ilze och Gundega har hittat hem i byn Slussfors

11 september, 2022

Vi har under många år sett hur människor lämnat våra samhällen och byar i inlandskommunerna. Nu finns ett intresse och trend att flytta in. Vi ser familjer som har rötter i kommunen som längtar tillbaka och vill ge sina barn den uppväxt dom hade själva. Vi har också de som söker ett annan typ av levnadsstandard. Mera utrymme, mera natur, mera hållbart, tydliga säsonger, riktig vinter och möjlighet att njuta av sina fritidsintressen utanför husknuten. Två personer som passar in på den senare beskrivningen av inflyttare är Gundega Pumpure och Ilze Dombrovska från Lettland.

Byavägen genom Slussfors har blivit ett internationellt kvarter med invånare från flera olika länder. I byn finns bland annat affär, skola, rikt föreningsliv och många småföretagare. Slussfors ligger naturskönt, nära fjällen och fina vattendrag. 

Hur kom ni till Storumans kommun?
– Vi kom hit under hösten 2021 och bor nu i det som sägs vara byns äldsta hus. Att komma hit var som att komma hem. När vi promenerade efter gatan här första gången, kände vi oss direkt som bybor, säger Gundega.

De vill etablera sig i bygden permanent och förhoppningsvis hitta en fastighet som ligger lite längre bort från byn för att kunna ha ännu mera lugn och ro med hundarna. Planen är att sälja bostaden de just nu hyr ut i Lettland och köpa något här i Storumans kommun.

När de först kom till Sverige var de i Dalarna och Idre. Den stora anledningen till varför de sökte sig till Sverige är klimatet. Deras hundar är gjorda för ett kallare klimat än det som idag finns i Lettland. När en vän köpte en fastighet i Slussfors väcktes deras intresse för bygden. Det mysiga timrade huset har en tillhörande välskött anläggning där de har sina för närvarande 12 draghundar. Under vintern har de kunnat ta ut hundarna direkt på spåret som sladdas av en granne som kör skoter. Väl ute väntar många mil av välskötta vinterleder.

I det hemtrevliga köket med egenodlade växter och kryddor bjuder de på cheescake och fantastiskt kaffe. Gundega använder ofta bakugnen som är centralt placerad i köket och bakar och säljer bröd direkt till kunder i byn.

Vad gör ni till vardags och på fritiden?
– Sen i våras arbetar jag ett par dagar i veckan på Fica i Hemavan. Det fungerar bra, jag trivs med arbetet som är varierat och jag lär mig svenska eftersom jag är tvungen använda det i arbetet. Jag är utbildad lärare och lämnade det yrket när jag flyttade hit.

– Det är skönt att bara gå och arbeta och sen komma hem till lugnet och hundarna och lämna arbetet på arbetsplatsen. Nu vill jag gå till jobbet och ser fram emot det, fortsätter Gundega.

– Sen vi kom till Sverige har jag arbetat som jurist på distans för min arbetsgivare i Lettland, säger Ilze. Mitt mål har dock hela tiden varit att kunna jobba med något i området och gärna i en helt, för mig, ny bransch. Sen en kort tid tillbaka har jag också jobb på Fica i Hemavan och det känns jättebra.

Hösten med alla fantastiska färger upplevde de som en underbar tid och de har redan besökt en del närliggande platser som exempelvis Kittelfjäll och Drottningleden. På fritiden har de många intressen förutom hundarna. De bakar, odlar och Gundega spinner sitt eget garn med ull från hundarna som hon sen stickar med. Utanför huset står en mountainbike som Ilse använder flitigt för att upptäcka omgivningarna.

Vad har ni för tankar kring hur man kan förbereda sig för en flytt till Sverige?

– Lyssna på andras upplevelser men inte för mycket. Det är viktigt att skapa sin egen bild.  Man behöver vara förberedd på att det kommer finnas många utmaningar på vägen när man flyttar från ett land till ett annat.

Byråkrati och pappersarbete är en sån utmaning. Här är det viktigt att sätta sig in i dom olika delarna och försöka förstå vad som är vad och i vilka steg saker ska ske. Behöver jag personnummer? Vad kommer arbetsgivaren att behöva för uppgifter för att kunna anställa mig om jag får ett arbete? All information finns inte på engelska och allt går inte att göra och hitta digitalt. Flyttar man till ställen som vi gjort, med långa avstånd, blir det en extra utmaning med fysiska besök på tillexempel Skatteverket och banken.

– Vi har fått bra hjälp från Storumans kommun och vi är glada och tacksamma att vi kommit i kontakt med inflyttarservice. Även näringslivskontorets affärscoach i Tärnaby har hjälpt oss. När allt är nytt är det väldigt värdefullt att det finns människor som kan hjälpa till med kontaktnät, tips och lokalinformation, avslutar Gundega.

• Arkiv: Aktuellt, Ambassadörer, Flytta till Storumans kommun
FöregåendeAmbassadör: Annica Sahlman
NästaVåra Filmer guidar dig runt Storuman

Sidebar

Imorgon är det dags att fira Sveriges nationaldag Imorgon är det dags att fira Sveriges nationaldag tillsammans!🇸🇪Förberedelserna är i full gång, Morgan på kommunförrådet ser till att torget i Storuman är i toppskick med nyklippt gräs och fint runt omkring inför morgondagens firande som pågår enligt följande:

🔹Storuman, Torget med start från kl. 10. Ekumenisk gudstjänst, musikuppträdanden av @kulturakademinstoruman, tal med mera. Från kl. 12.00 är det aktiviteter för barn med @fritidsbankenstoruman och @storumanfritid 

🔹I Slussfors firas det kl. 13-15 vid IK-stugan med fika, musik och lekar.

🔹I Tärnaby firas det i Vävstugan med fikaförsäljning, utställning av hembygdsdräkter, Tärnakören med mera från kl. 11.

Mer information finns på länken i profilen.
I veckan firades examen för den första omgången av I veckan firades examen för den första omgången av den arbetsintegrerade lärarutbildningen (AIL) vid Umeå universitet. De nyutexaminerade har genomfört sin utbildning inom AIL, ett samarbete mellan Umeå universitet och 19 skolhuvudmän runtom i Sverige, där Storumans kommun är en av samverkansparterna. 

Utbildningsformen gör det möjligt att kombinera studier och arbete under hela utbildningstiden. Studenterna har läst på 75 procents studietakt samtidigt som de varit anställda av Storumans kommun och arbetat 50 procent inom skolans verksamheter.

De fem som nu tagit examen är Jessica Hammare, Marianne Viklund och Daniel Tanderyd, som utbildat sig till lärare i fritidshem, samt Tuva af Ekenstam och Beatrice Rosenberg, som utbildat sig till grundlärare med inriktning årskurs 4–6.

Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen har genomförts på Vallnässkolan, Parkskolan, Gunnarns skola och Skytteanska skolan. På plats under examensdagen fanns även Emilie Kristiansson, rektor på Parkskolan, och Cecilia Bäcklund Karlsson, rektor på Vallnässkolan.

Nu är våra fem studenter färdigutbildade och redo att fortsätta sitt viktiga arbete inom skolor och fritidshem. Stort grattis till er som under flera år kombinerat studier och arbete och nu nått hela vägen till examen!🎓🏫🎉
Nu har vi fått en rosa container på återvinningsce Nu har vi fått en rosa container på återvinningscentralen Morkan i Tärnaby, vår nya “Ta & Ge-container”!

Tanken är enkel:

👉Har du möbler som du inte längre behöver, men som fortfarande är i gott skick? Lämna dem här!

👉Letar du efter något som kan få nytt liv hemma hos dig? Då är du varmt välkommen att ta med dig något.
 
Tillsammans kan vi minska avfallet och ge saker en andra chans. Gäller möbler som är hela och användbara, sådant som någon annan kan ha glädje av. Hjälp oss gärna att sprida ordet och bidra till ett mer hållbart samhälle!♻️♻️♻️
Vi har fått en liten hälsning från Samiska förskol Vi har fått en liten hälsning från Samiska förskolan Naestie i Tärnaby som firade förskolans dag i maj. Vi hade bland annat gosedjursdisco, bamselopp och utelek med bubblor. Barnen fick smaka olika frukter och fick lyxa med hemmagjord rulltårta med egengjord hallonsylt. /Barn och personal på Naestie🌸🎉☀️
Här kommer några bilder från veckans övning med rä Här kommer några bilder från veckans övning med räddningstjänsten i Tärnaby. Vi övar för att vara förberedda och redo om det blir en sommar med skogsbränder.🔥🧯🧑‍🚒🚒
Idag onsdag 3 juni uppmärksammar vi Cykelns dag. C Idag onsdag 3 juni uppmärksammar vi Cykelns dag. Cykeln är ett enkelt, hållbart och hälsosamt transportmedel som används av miljontals människor världen över varje dag. Att cykla har många fördelar. Det är bra för hälsan eftersom det stärker hjärta, muskler och kondition samtidigt som det minskar stress och förbättrar välbefinnandet. Dessutom är cykeln ett miljövänligt alternativ till bilen.

– Vi vill uppmuntra fler till att cykla. Hos oss på fritidsbanken finns utrustning att låna för dig som behöver, hälsar Elin Jonsson på Fritidsbanken. Och om du redan har cykel så finns det mycket annat roligt att låna på Fritidsbanken till vårens och sommarens cykelutflykter.

Fira cykelns dag du med och ta en cykeltur ikväll! Vi har många fina stigar, leder och vägar runtom i kommunen som passar för cykling. För dig som är sugen på en cykelutmaning i sommar vill vi också tipsa om motionsloppet Storuman Gravel som arrangeras den 1 augusti i Storuman. Här finns klasser för alla med både längre och kortare distanser, läs mer: https://storumangravel.se/info/ Det blir en riktig cykelfest! På bilderna syns Elin cyklandes på Kärleksstigen i Storuman.🚵🚲🚴🏻
På fredagskvällen var det dags för årets studentba På fredagskvällen var det dags för årets studentbal. Enligt traditionen anlände studenterna i olika fordon och gjorde entré på den röda mattan inför den samlade publiken. Under varje entré presenterades både studenten, sällskapet, fordonet och kvällens chaufför.💃🎉

Kvällens färdmedel bjöd på stor variation, allt från klassiska bilar och motorcyklar till mer ovanliga inslag. Värdparet Peter Fellbrink och Anna Bjurén anlände exempelvis på en tandemcykel lånad från Tranans äldreboende. Vi hoppas att ni alla får en fantastisk kväll! @luspengymnasiet @sodralapplandsgymnasieforbund @hotelltoppen
Glada nyheter! På måndag 1 juni börjar Svevia med Glada nyheter! På måndag 1 juni börjar Svevia med rivning och hyvling av asfalten på Höjdvägen i Storuman. Gatuområdet ska få en helrenovering från väg E12 vid Storhälla fram till korsningen förbi förskolan (se kartbild). Arbetet kommer att pågå under vecka 23-24 och vara helt färdigt preliminärt i slutet av vecka 24.🚜🚗
I veckan har Gunnarns skola haft besök av Fredslop I veckan har Gunnarns skola haft besök av Fredsloppet. Det är en internationell fredsstafett som denna gång sprang från Niirala på finska sidan längs Blå Vägen och hela vägen till Mo i Rana i Norge och passerade Storumans kommun. Fredsloppet är en ideell och världsomspännande stafett som sedan 1987 besökt över 150 länder. Syftet är att främja vänskap, förståelse och fred mellan människor över nationsgränserna.

I år vill det internationella Fredsloppet lyfta fram Blå vägens ursprungliga betydelse som en väg som förenar människor och länder. Blå vägen skapades med en större tanke än bara transport. På 1950-talet växte idén fram om ett vägnät som skulle förena de nordiska länderna och stärka samarbetet mellan människor över gränserna. Elever och personal tackar för det spännande och intressanta besöket! ☮️🕊️🏃🏼
Nu är det dags för anmälan till sommarens simskola Nu är det dags för anmälan till sommarens simskola! Den riktar sig endast till barn i åk 2 och åk 3. Är du osäker om ditt barn behöver mer vattenträning, hör av dig till oss! 🏊🏼🏊‍♀️

Ring och anmäl på 0951-141 54 eller maila simhallen@storuman.se senast 5 juni. Antalet platser är begränsat. 

Var: Simhallen i Storuman
När: Vecka 25-26 (8 tillfällen)
Dag: Måndag-torsdag på förmiddagen
Pris: 350kr (betalas på plats)
Under sommaren och hösten 2026 fortsätter arbetet Under sommaren och hösten 2026 fortsätter arbetet med att byta vatten- och avloppsledningar längs Gustav Roséns väg samt delar av Granvägen och Bondevägen i Storuman. 

I samband med arbetet kommer vatten-, avlopps- och dagvattenledningar att bytas fram till tomtgräns. Nya ventiler och inspektionsbrunnar kommer också att installeras. Kommunens kontrakterade entreprenör för entreprenaden är @inlandetselochentreprenad 

Att byta ledningar längs kommunens gator är ett omfattande arbete och störningar kommer tyvärr att uppstå för boende och närboende under perioden. Framkomligheten kommer att vara begränsad vid vissa tidpunkter.

🕕Planerade arbetstider är måndag–torsdag kl. 06.00–18.00

Arbetet beräknas vara färdigt under hösten 2026. Vi tackar för ert tålamod och förståelse medan arbetet pågår! 🚜🚧
Livsmedelsförsörjning är en viktig del av vår bere Livsmedelsförsörjning är en viktig del av vår beredskap och ett sätt att vara med och bidra till bättre beredskap är att ha en kolonilott. Kolonilotter bidrar till både lokal matproduktion och ökad självförsörjning. I en tid då samhället kan drabbas av kriser, störningar i transporter eller brist på vissa livsmedel blir det extra värdefullt att människor har kunskap om att odla egen mat.

I ett strålande solsken träffar vi tre av lottinnehavarna på Vallnäs som nu är igång med förberedelser. Små förodlade rödlökar och rabarber har redan tittat upp ur jorden. Fåglarna kvittrar och det diskuteras frön, plantor och odlingsplaner inför sommaren.

– Vi har odlat alltifrån potatis, rödbetor, jordgubbar, lök, sockerärtor och mycket annat. Potatis och lök är ju bra ur beredskapssynpunkt, jag tror att det kan öka intresset och locka fler odlare med beredskapstanken, säger Lena Hedlund.

I Storuman finns det möjlighet till kolonilott på Vallnäs, i Stensele bredvid handelsträdgården och i Tärnaby på Granåsvägen. Området på Vallnäs har varit kolonilottsområde i många år och på alla tre ställena finns det plats för fler. Att ha kolonilott är också ett sätt att öka social gemenskap och skapa nätverk som kan vara bra att ha, både till vardags och om kriget eller krisen kommer.

Kontakta Tim Sehlström tim.sehlstrom@storuman.se om du vill ha mer information eller boka in dig på en kolonilott. Odling och matförsörjning kommer att vara ett tema under beredskapsveckan i höst och vi kommer att berätta om fler spännande nyheter som händer inom kort. På första bilden syns Lena Hedlund, Irene Walfridsson och Lena Hörstedt. 🥦🥬☀️
I helgen har det varit scoutläger vid Storumans he I helgen har det varit scoutläger vid Storumans hembygdsgård. 47 deltagande scouter från Storumans och Lyckseles scoutkår plus ledare. Vi fick uppleva sol, spöregn, vind, stövlar som fastnat i lera, blöta kläder, leriga kläder, aktiviteter som lär oss mer om naturen, nya kompisar, skratt, bus, godis (innan middagen!) och mat som lagades och åts utomhus. En scout sa att tacosen var godare än hemma. Stort tack till vårt fantastiska föreningsliv som arrangerar så mycket skoj för både barn och vuxna!🏕️🏕️🏕️
SLUSSFORS SKOLA FIRADE 30 ÅR🎉🎂🎈För 30 år sedan inv SLUSSFORS SKOLA FIRADE 30 ÅR🎉🎂🎈För 30 år sedan invigdes Storumans kommuns nyaste skola. Efter en sammanslagning av Umnäs och Ankarsunds skolor fattades beslutet 1994 och bygget påbörjades 1995. Efter sportlovet 1996 stod skolan redo att ta emot elever från byarna i Gratiansbygden.

Slussfors skola har firat alla jubileum, 10, 20 och nu 30 år. Skolan var pyntad för fest och gästerna bjöds på mingelmat, dryck och snittar. Hela skolan och förskolan hölls öppna och i korridoren hade elever och personal sammanställt en lång tidslinje med bilder och tidningsurklipp om skolans historia.

Utställningen berättar om skolan som en samlingspunkt i bygden och en plats för lärande och gemenskap för generationer av elever, personal och familjer. Flera i personalen har varit med sedan starten för 30 år sedan.

– De stora tar hand om de små. Alla vill vara med varandra och tar hand om varandra på ett bra sätt, säger Maud Persson, lärare.

– Det känns jättebra. Det är många minnen som kommer tillbaka nu. Väldigt roligt att se tillbaka och minnas. I vardagen känner man inte att man gör något speciellt, men när man får se det så här med bilder och aktiviteter ser man hur mycket vi faktiskt har gjort, säger Susanna Nyberg, rektor.

Under firandet visades ett bildspel som berättade om alla aktiviteter och roliga utflykter som genomförts genom åren, både stora och små. Varje år plockar eleverna lingon som hemkunskapsgruppen gör sylt av och sedan lämnar till köket. På scenen bjöds det också på sång och musik från elever och Kulturakademin samt tal från politiker och nämndsordförande Anders Persson.

– Det har varit en väldigt öppen skola. Vi har haft månadsgäster med föräldrar som haft olika spännande jobb. En gång hade vi en gäst som skulle resa till Antarktis och då fick barnen rita teckningar att skicka med. När hon kom fram visade hon upp teckningarna och vi fick en bild därifrån. Det var väldigt uppskattat, säger Maud. 

(Fortsättning i kommentarsfält)
47 nyinflyttade kommunbor de senaste tre månaderna 47 nyinflyttade kommunbor de senaste tre månaderna! I veckan postade vår inflyttarlots Lena Wiberg ett välkomstbrev till alla nya invånare i kommunen. Brevet är en del i inflyttarservicen som kommunen har genom projektet Move Up North.

Inflyttarbrevet är ett välkomnande till nya medborgare med en hälsning från kommunchefen och kommunalrådet. I brevet välkomnar vi alla nya kommuninvånare och ger bland annat information och tips från deras nya hemkommun.

Alla som skriver sig i kommunen får brevet, som skickas ut var tredje månad. Totalt har vi 63 nya kommunbor under perioden januari-april  2026 vilket ger ett positivt flyttnetto på 15 personer. Det är dock en kort period och mycket kan hända på ett år. 

Vi vill också bjuda in till inflyttarträffar för alla nyinflyttade i kommunen: 

📌1 juni kl. 17-19 på Folkan i Tärnaby
📌17 juni kl. 18-20 på Aktiviteten i Storuman 
❓Frågor? Kontakta lena.wiberg@storuman.se
Förskolan Blåklockan i Gunnarn har under veckan up Förskolan Blåklockan i Gunnarn har under veckan uppmärksammat Förskolans dag. Vi sprang bamseloppet tillsammans med alla vännerna från bamses värld. Efteråt hade vi fruktstund ute med musik och dans. Barnen fick testa på att leka med icke-newtonsk vätska (en vätska vars tjockhet förändras beroende på vilken kraft den utsätts för - den blir hård när man kramar den och flytande när man släpper taget.) Vi kastade vattenballonger och lekte med vatten. Regnet till trots hade vi en jätterolig dag tillsammans 😊✨️🦋 Hurra för förskolan! /Barn och personal på Blåklockan
Vårstädning pågår!🌳🍁🍃Just nu är våra tekniker ute Vårstädning pågår!🌳🍁🍃Just nu är våra tekniker ute och vårstädar kring fritidshuskärlen. Detta är ett jobb som görs årligen vid ungefär samma tidpunkt, efter snösmältning. Om det är skräpigt vid våra fritidshuskärl så får du gärna meddela oss detta på telefon 0951-140 86 eller renhallning@storuman.se. Vi tar tacksamt emot informationen. /Tekniska avdelningen
@storumans_folkhogskola har haft öppet hus som loc @storumans_folkhogskola har haft öppet hus som lockade många besökare som ville spana in utbildningar och aktiviteter, både inomhus och utomhus.

– Vi har öppet hus varje år i maj, och det är ett sätt att umgås med byn och samhället där vi får en chans att visa upp våra lokaler och utbildningar. @fjalledarlinjen är vår största klass som är här på plats och har aktiviteter ute. Vi har också vår beroendeterapeututbildning som bjuder på kaffe, allmän kurs som ordnat fiskedamm samt hantverks- och akvarellkurserna som visar upp vad de har jobbat med under året, berättar Frida Cederback, rektor.

Folkhögskolan står inför en spännande utveckling till kommande läsår som startar i höst.

– Vi satsar nu på fjälledarlinjen och kommer att ha både grund- och yrkeskurs samtidigt. Det innebär att vi kommer att få fler fjälledare till Storuman och fler nyanställda som flyttar hit för att jobba på folkhögskolan. Det är jätteroligt, säger Frida Cederback.
Storumans kommun och Fastighets AB Umluspen har un Storumans kommun och Fastighets AB Umluspen har under den senaste tiden tagit bort ett antal större träd, framför allt äldre tallar, i anslutning till bland annat skolor, förskolor och andra allmänna områden. Ytterligare träd kommer också att behöva tas ner framöver.

Bakgrunden är att flera av träden har blivit stora, åldrade och i vissa fall sköra, vilket innebär en ökad säkerhetsrisk. Det finns risk för att grenar eller delar av träd kan brytas av vid kraftig vind, tung snö eller andra väderförhållanden.

Åtgärderna genomförs som en förebyggande säkerhetsinsats för att skapa en tryggare miljö för barn, personal och allmänhet. Vi har förståelse för att träd uppskattas och bidrar till både trivsel och miljö. Därför tittar vi också på möjligheten att på vissa områden återplantera någon form av träd eller annan grönska som är bättre anpassad för platsen och långsiktigt hållbar ur säkerhetssynpunkt. Vi tackar för visad förståelse under arbetets genomförande.🌳🌳🌳
Gratulerer med dagen Norge!🇳🇴 Med en bild tagen ti Gratulerer med dagen Norge!🇳🇴 Med en bild tagen tidigare i veckan nära svensk/norska gränsen vill vi hälsa alla våra besökare, hytteägare, samarbetspartners och andra från vårt norska grannland stort grattis.

Storumans västra gräns möter tre kommuner i Nordland fylke, Rana kommun, Hemnes kommun och Hatfjelldals kommun. Vi samarbetar över gränsen bland annat genom organisationen MidtSkandia och önskar alla som firar en fin dag!☀️🇳🇴
Follow on Instagram

Kommunens vision:

”Storumans kommun – bäst på hållbar tillväxt i glesbygd.”

Senaste inlägg

Copyright © 2026 · STORUMANS KOMMUN • 0951-140 00