Cirka 20 företagare, politiker, förvaltningschefer och tjänstepersoner på Storumans kommun träffades i slutet av förra veckan för att prata företagsklimat och resultatet av årets enkätundersökning från Svenskt Näringsliv. Mats Andersson, ansvarig för regionverksamheten i Västerbottens län presenterade årets undersökning och informerade om företagens betydelse i vår kommun.
1660 personer sysselsätter företagen som motsvarar 500 miljoner kr i skatteintäkter.
48 procent har svarat på enkäten vilket i praktiken är 95 företag (det räknas enligt Svenskt Näringsliv som ett bra resultat på antal svarande på en enkät)
62 procent av de som svarat är företag med 1-5 anställda
Bygg, transport och industri är de största grupperna
87 procent av de som svarat har haft kontakt med kommunen
Kompetensförsörjningen är den största utmaningen vi har i hela länet, 60 procent upplever att den fungerar dåligt
– Det har skett stora förbättringar, ert arbete det senaste året har gett resultat. Ni skulle exempelvis ha goda möjligheter att bli bäst i Sverige på upphandling genom att bli ännu mer informativa och ha mer dialog. Fortsätt göra företagsbesök, var nyfikna. Visa att ni är intresserade och ta gärna med förvaltningschefer. Då får vi en ökad förståelse för varandra. Det är viktigt att man visar på att frågan är prioriterad, det är den inte i alla kommuner, säger Mats Andersson.
Fler företagare än Sverigesnittet har haft kontakter med näringslivskontor och politiken. Företagen svarar i hög utsträckning att det är rimliga handläggningstider, lätta att komma i kontakt med och får bra råd och vägledning. Enbart 9 procent upplever att otrygghet och brottslighet påverkar negativt. Där är vi en av toppkommunerna i Sverige.
– Företagens engagemang har varit helt avgörande för att vi ska kunna förbättra oss. Utan dom hade det inte var möjligt. Det viktiga nu är att vi håller i och håller ut nu, säger Johan Duvdahl, näringslivschef.
– Det har varit en stor insats från företagarsidan både i den östra och västra delen. Företagen har mycket större engagemang nu än tidigare. Detta är bara ett steg på vägen, jag hoppas vi kan fortsätta såhär, säger Peter Persson, koncernchef.