Efter flera år som företagare i Japan kom Jerker Bergström tillbaka till Sverige. Ett erbjudande han såg saknades på marknaden resulterade i JapanPorten som han driver sedan 1999. Företaget har svensktalande guider och tolkar i Japan och Sverige.
De skriver översättningar på svenska, japanska och engelska. I tillägg hjälper JapanPorten kunden att planera sin resa till Japan och har guideturer i Kyoto, Osaka och Tokyo. Jerker har under åren knutit kunniga kollegor till sig, där han själv har förmedlingsrollen och sköter marknadsföringen från byn Grundfors, som ligger strax söder om Gunnarn i Storumans kommun.
Något som skiljer JapanPorten från andra tolkförmedlingar och översättare är att alla har bott eller bor i både Sverige och Japan; mitt i den kultur de tolkar och arbetar i. En konkurrensfördel då de förstår kulturen så mycket bättre.
Jerker hörde av sig till oss på Näringslivskontoret och ville ha hjälp med att lära sig mer om Instagram och starta upp ett konto för företaget. Karin Lundberg, vår affärscoach och sociala medier-kunniga tog bollen och satte sig ner med Jerker för att hjälpa honom komma igång.
– Tillsammans med Karin ordnade vi ett Instagramkonto för JapanPorten, där det för mig nu är till att fylla det med något gott. Varför Instagram? Jag tror det kan vara en möjlighet att nå yngre, presumtiva kunder för just resor. Vi har speciella kunskaper och möjligheter att göra resorna/turerna precis som kunden vill ha dem. Vi hann även diskutera webbplatser. Jag är mycket nöjd, kände mig MYCKET välkommen och glad över att Karin bjöd på mycket kunskap, säger Jerker Bergström.