Det var fullsatt i lokalen när Storumans kommun tillsammans med Hemavan Alpint och Tärnaby Alpint bjöd in till möte för att berätta om planer inför vintern med bland annat ett helt nytt upplägg för skidområdenas varumärken och ny turistinformation. Hemavan Tärnaby blir nu Hemavan och Tärnaby.
– Vi har genomfört en varumärkesdelning och det är en resa som vi jobbat med under ett års tid. Målet är att stärka varumärket för respektive skidområde. Åren har gått och skidanläggningarna har utvecklats åt olika håll. För gästernas skull måste det vara tydligt vad de här två skidorterna, säger David Johansson, VD på Tärnaby Alpint.
Tärnaby ska nu marknadsföras med ”Naturligt avspänt. Redo för Race.” Tärnaby Alpint vill vara tydligare med vad man är och vad man ska bli, men också vad man inte är.
– Vi är till för skidåkare och fjällfolk – det är det vi är och det är vårt värde. Ett ”smart buy” är även vårt gemensamma liftkort. Målgrupper är skidåkare. Det kan vara familjen som åker eller klubben som tränar. Den skidåkande skidåkaren. Man gillar att åka skidor och man åker mycket skidor, fortsätter David Johansson.
Inför vintern har Tärnaby Alpint arbetat fram en ny plattform där allt som finns i Tärnaby ska samlas. Snösystemet i Ingemarbacken har uppdaterats, det blir ny ledbelysning i barnbacken och all belysning i Anjabacken och Ingemarbacken är renoverad. Parkområdet ska förbättras och det blir fler grillplatser i området. En annan stor nyhet som fått uppmärksamhet är Tärnabys helt egna offpistkarta där man arbetat med att lyfta fram bergets naturliga förutsättningar på ett tydligare sätt.
Hemavan kommer också att få en ny grafisk profil med ett nytt utseende på skyltar och informationsmaterial. Men de stora nyheterna för säsongen är en helt ny restaurang i backen, renovering av Folkes Fjällcafé och en helt ny pist ända från toppen av Kungsliften. Den nya restaurangen kommer att drivas av Hemavans Fjällcenter.
– Vi ska vara så bra som vi vill vara och 2 december, då öppnar vi vår försäsong. Centrumområdet är vår försäsongsprodukt. Målet är sen att öppna så mycket som möjligt så tidigt som möjligt. Vi är fokuserade på att hela systemet ska öppna 23 december, säger Markus Eriksson, VD på Hemavan Alpint.
Redan innan det byggts en ny lift så kommer vi att kunna öppna för helt ny skidåkning ända uppe från Kungsliften. Det blir 5 km ny pist och 700 fallhöjdsmeter. Det här känns jätteroligt. Ofta när man presenterar att man bygger en ny lift är det ersättning för något gammalt, här börjar vi med ny skidåkning istället, fortsätter Markus Eriksson.
Nästa punkt på kvällens dagordning var presentation av de nya aktörerna som ska driva turistinformation kommande år.
– Vår ambition är alltid i första hand att anställa personer som bor på orten. Den information som vi inte har kommer vi naturligtvis att ta in. Den som ska sitta och svara på frågor ska ha god lokalkännedom. Turistinformationen kommer att vara på Hemavans Högfjällshotell och på Tärnaby Fjällhotell. Hotellet har haft öppet under sommaren för boende. Planen är att hotellet ska hålla öppet med service även på sommaren framöver, säger Kristofer Lundström, VD på Pite Havsbad Group som varit engagerade i Hemavan sen köpet av Hemavans Högfjällshotell 2016.
Kvällen avrundades med att Dick Burlin informerade om det fortsatta arbetet med aktivitetscenter på Hemavans Fjällcenter där målbilden är att det ska finnas både gym, klättervägg, padelhall och simbassäng. Vi tackar alla som kom för ett bra möte med många viktiga diskussioner!