En gammal sjukstuga som blivit en välfylld möbel och tygaffär med service i fokus och fyra unga driftiga medarbetare med trygga ägare i ryggen som brinner för bygden och utveckling. Visst låter det som ett vinnande koncept för ett hållbart företag?
Här får vi möta Henrik och Philip som arbetar på RA.s Möbler och Tyger tillsammans med Mattias och Maja. Ronny och Agneta är ägare och numera deltidsarbetande med planen att inom nått år lämna över till den yngre generationen.
Lite bakgrund, när startade företaget och hur kom det sig att det blev just tyg och möbelaffär?
– År 2002 köpte pappa (Ronny) tillsammans med sin kompis Åke affären som då hette BOE möbler. Det var två bröder som ägt det länge och som sålde då det var dags att gå i pension. Pappa hade nog ingen speciell plan innan gällande möbelaffär och ingen erfarenhet heller utan det blev att lära sig och jag började jobba här direkt efter skolan var klar, berättar Henrik. Mamma (Agneta) har alltid sysslat med sömnad och pappa och mamma har drivit företag så länge jag kan minnas. Efter ett tag blev det en tyghörna i möbelaffären som gick bra och under flera år drev vi en filial i Storuman med tyger och sömnad av allt från kläder till gardiner, fortsätter Henrik. Nu är allt samlat här i Stensele igen och Maja syr också och ibland sätter även jag mig vid symaskinen.
Har företaget förändrats under åren gällande ägarstruktur, kundunderlag, köpmönster och efterfrågan?
– Ronny och Åke gick skilda vägar efter några år och sen dess har Ronny och Agneta drivit företaget själva, berättar Henrik. Under många år har vi sett att vår största kundgrupp är lite högre medelålder. På de senaste åren ser vi en trend att även yngre målgrupper hittar oss. Det känns roligt och vi kan bredda sortimentet. Vi försöker följa trenderna men får tänka på att det tar lite längre tid innan det allra senaste börjar sälja bra här, berättar Henrik. Det vi också har sett under åren är att vi har mindre försäljning västerut mot fjällvärlden och mer till Lycksele med omnejd. Det finns också vissa produkter som efterfrågas mindre än förut tillexempel tv-bänkar, fortsätter Henrik.
Har ni påverkats av pandemin?
– Ja, det har vi såklart och vi har klarat det bra, rent försäljningsmässigt gick 2020 bättre än 2019, berättar Philipp som jobbat i företaget i tre år och flyttat till Stensele från Tyskland. Det var väldigt tufft i början när allt bara stannande av och vi stod i valet och kvalet om vi var tvungna att permittera. Ganska snabbt såg vi dock att kunderna kom tillbaka och både den fysiska försäljningen och webbutiken har ökat under året. Det som är den största utmaningen nu är de långa leveranstiderna på många produkter och även att mycket har ökat i pris eftersom vissa råvaror har skjutit i höjden på grund av pandemin, fortsätter Philipp.
Vi kommer att fortsätta satsa med fortsatt stort fokus på service och tillgänglighet
Philipp Schramm
Hur ser ni på framtiden med ert företag?
– Vi ser positivt på framtiden. Vi ökar stadigt och webbdelen utvecklas hela tiden. Vi jobbar på med huset som är gammalt men fullt av möjligheter. Det är byggt 1935 och hissen är fortfarande kvar i originalskick och ovärderlig för vår dagliga verksamhet, säger Philipp. Vi kommer att fortsätta satsa med fortsatt stort fokus på service och tillgänglighet, fortsätter Philipp.
Har ni något tips till personer som funderar på att starta eller etablera sitt företag i vår kommun?
– Gör en grundlig behovsanalys. Vad efterfrågas och vad finns redan. Det gäller att hitta nya produkter och målgrupper då konkurrensen är hård och kundunderlaget inte är så stort i området. Satsa på service och avvik aldrig i det avseendet. Det tar tid att bygga upp förtroende och det gäller att förvalta det på ett klokt sätt. Ha koll på vad kommunen kan hjälpa till och glöm inte att ha kul på jobbet också, avslutar Henrik och Philipp.
Text: Tina Kerro, Foto: Linjalen i Storuman